فيلم درام كه در آن كاراكترهاي فيلم در چارچوبي واقعي با مشكلات احساسي روبرو ميشوند. شايد يكي از پركاربردترين عناوين در موقع گفتگو از هنرهاي نمايش فيلم درام باشد. عنواني كه به رغم تكرار، معناي واقعي آن براي بسياري از افراد گنگ و نا آشناست. اين عنوان در دو معنا به كار ميرود؛ در معناي عام و فراگير به هر نمايشي فيلم درام گفته ميشود كه خود ميتواند به زير مجموعههاي تراژدي، كمدي و ملو فيلم درام تقسيم شود؛ اما فيلم درام در معناي خاص تنها به يكي از انواع نمايش گفته ميشود كه مرزي نزديك به ملو فيلم درام قرار ميگيرد.
فيلم درام همانطور كه ميدانيد نمايش بايد از عنصر كشمكش برخوردار باشد تا بتواند تماشاگر را جذب كند؛ بنابراين كشمكش، تضاد و تعارض بين افكار، اميال، عواطف و اراده در هر دو معناي گفته شده اصليترين عنصر فيلم درام به شمار ميآيد. اهميت اين خاصيت تا اندازهاي است كه گاه در تعريف فيلم هاي درام تنها به اين بسنده ميشود كه آن را مساوي هر روايت پر كشش تلقي ميكنند. ژان كوكتور، نويسنده كارگردان، نقاش و مجسمهساز فرانسوي ميگويد: فيلم درام را به گونهاي ظريف و هوشمندانه تعريف كردهاند؛ اما به گمان من كمتر به مقصود رسيدهاند.
فيلم درام عمل است (ريشه درام در زبان يوناني به معناي عمل ميباشد)؛ عملي معطوف به هدف و اين هدف چيزي جز افشاگري نيست. وي تأكيد ميكند: عمل فيلم درام نويس داوري نيست؛ بلكه شهادت دادن است و آنچه را كه از زشتيها و پليديها شهادت ميدهد به عنصري از اعتراض ميآميزد. در مورد تفاوت بين فيلم درام و ملو فيلم درام، خواننده را به گفته آرتور ميلر به نقل از كتاب به نگار به كوشش علي دهباشي ارجاع ميدهيم. وي معتقد است كه عنصر تضاد و كشمكش ميتواند بين اشخاص داستان باشد كه در اين حالت اوج آن در خشونت جسمي نشان داده ميشود و يك ملو فيلم درام شكل ميگيرد.
به گفته آرتور ميلر اگر در نمايش نشان داده شود كه اشخاص چه كاري ميكنند، ملو فيلم درام و اگر نشان داده شود كه آنها چه كاري نميكنند، فيلم درام شكل ميگيرد. با توجه به توصيفات گفته شده وجود شخصيت زنده و واقعي براي شكلگيري فيلم درام حياتي به نظر ميرسد و اين ويژگي مشترك فيلم درام و تراژدي ميباشد. فيلم درام در ايران عمدتاً به معناي نمايش يا فيلم هيجان انگيز، پر حادثه و پر زد و خورد به كار ميرود و گاه فضاي يك فيلم رمانتيك غير واقعي از آن استنباط ميشود. فرصت مناسبي هست تا تأكيد كنيم عبارت فيلم درام نه تنها براي تئاتر بلكه براي هر آنچه به نمايش در ميآيد به كار ميرود.
فيلم درام | فيلم هاي درام | فيلم درام خارجي | فيلم درام ايراني | فيلم درام جديد | فيلم هاي درام جديد | فيلم درام 2017 | معرفي فيلم درام | نقد و بررسي فيلم درام | فيلم درام آمريكايي | نقد فيلم درام | بهترين فيلم درام | بهترين فيلم هاي درام | فيلم سينمايي درام
فيلم درام كه در آن كاراكترهاي فيلم در چارچوبي واقعي با مشكلات احساسي روبرو ميشوند. شايد يكي از پركاربردترين عناوين در موقع گفتگو از هنرهاي نمايش فيلم درام باشد. عنواني كه به رغم تكرار، معناي واقعي آن براي بسياري از افراد گنگ و نا آشناست. اين عنوان در دو معنا به كار ميرود؛ در معناي عام و فراگير به هر نمايشي فيلم درام گفته ميشود كه خود ميتواند به زير مجموعههاي تراژدي، كمدي و ملو فيلم درام تقسيم شود؛ اما فيلم درام در معناي خاص تنها به يكي از انواع نمايش گفته ميشود كه مرزي نزديك به ملو فيلم درام قرار ميگيرد.
فيلم درام همانطور كه ميدانيد نمايش بايد از عنصر كشمكش برخوردار باشد تا بتواند تماشاگر را جذب كند؛ بنابراين كشمكش، تضاد و تعارض بين افكار، اميال، عواطف و اراده در هر دو معناي گفته شده اصليترين عنصر فيلم درام به شمار ميآيد. اهميت اين خاصيت تا اندازهاي است كه گاه در تعريف فيلم هاي درام تنها به اين بسنده ميشود كه آن را مساوي هر روايت پر كشش تلقي ميكنند. ژان كوكتور، نويسنده كارگردان، نقاش و مجسمهساز فرانسوي ميگويد: فيلم درام را به گونهاي ظريف و هوشمندانه تعريف كردهاند؛ اما به گمان من كمتر به مقصود رسيدهاند.
فيلم درام عمل است (ريشه درام در زبان يوناني به معناي عمل ميباشد)؛ عملي معطوف به هدف و اين هدف چيزي جز افشاگري نيست. وي تأكيد ميكند: عمل فيلم درام نويس داوري نيست؛ بلكه شهادت دادن است و آنچه را كه از زشتيها و پليديها شهادت ميدهد به عنصري از اعتراض ميآميزد. در مورد تفاوت بين فيلم درام و ملو فيلم درام، خواننده را به گفته آرتور ميلر به نقل از كتاب به نگار به كوشش علي دهباشي ارجاع ميدهيم. وي معتقد است كه عنصر تضاد و كشمكش ميتواند بين اشخاص داستان باشد كه در اين حالت اوج آن در خشونت جسمي نشان داده ميشود و يك ملو فيلم درام شكل ميگيرد.
به گفته آرتور ميلر اگر در نمايش نشان داده شود كه اشخاص چه كاري ميكنند، ملو فيلم درام و اگر نشان داده شود كه آنها چه كاري نميكنند، فيلم درام شكل ميگيرد. با توجه به توصيفات گفته شده وجود شخصيت زنده و واقعي براي شكلگيري فيلم درام حياتي به نظر ميرسد و اين ويژگي مشترك فيلم درام و تراژدي ميباشد. فيلم درام در ايران عمدتاً به معناي نمايش يا فيلم هيجان انگيز، پر حادثه و پر زد و خورد به كار ميرود و گاه فضاي يك فيلم رمانتيك غير واقعي از آن استنباط ميشود. فرصت مناسبي هست تا تأكيد كنيم عبارت فيلم درام نه تنها براي تئاتر بلكه براي هر آنچه به نمايش در ميآيد به كار ميرود.
فيلم درام | فيلم هاي درام | فيلم درام خارجي | فيلم درام ايراني | فيلم درام جديد | فيلم هاي درام جديد | فيلم درام 2017 | معرفي فيلم درام | نقد و بررسي فيلم درام | فيلم درام آمريكايي | نقد فيلم درام | بهترين فيلم درام | بهترين فيلم هاي درام | فيلم سينمايي درام